Alweer twee maanden in het "Baie Mooi" Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruben Hendrikx - WaarBenJij.nu Alweer twee maanden in het "Baie Mooi" Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ruben Hendrikx - WaarBenJij.nu

Alweer twee maanden in het "Baie Mooi" Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Ruben

07 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Alowa,

Door het genieten van mijn prachtige stageperiode in Kaapstad heb ik nog geen tijd gehad voor mijn tweede reisverslag te schrijven, maar nu is het dan eindelijk zover.
Doordat het al een tijdje geleden is dat ik mijn eerste verslag heb geschreven, weet ik niet precies in welke volgorde ik alles heb gedaan, maar de belangrijkste activiteiten heb ik gelukkig wel nog onthouden.
Allereerst zal ik iets schrijven over mijn organisatie waar ik stage loop. De organisatie waar ik stage loop heet SCORE, SCORE heeft als hoofddoel kinderen in townships vaardigheden, waarden en normen te leren door middel van sport. Het kantoor van mijn stage ligt in het centrum van Kaapstad, maar een paar keer per week ga ik naar het township Mbekweni waar door donateurs een groot sportcentrum is gebouwd met onder andere een indoor voetbalveld van kunstgras. Na 15:00 zijn de scholen in Mbekweni uit en komen de kinderen naar het centrum om te spelen. Dit is natuurlijk ook het leukste van de dag om na het serieuze werk te fungeren als levend klimrek voor de kinderen(althans de kinderen denken dat ik dat ben).
Naast de hoofdactiviteit stage lopen, is er ook genoeg vrije tijd voor leuke activiteiten en het verkennen van Kaapstad en Zuid-Afrika. Tijdens mijn vierde week kwam Luuk naar Kaapstad na zijn stageperiode in Pretoria. Op zaterdag kwam Luuk aan en zijn we 's avonds lekker gaan uiteten en vervolgens gaan stappen in Longstreet. De volgende dag stond er een wine tasting op het programma. We moesten 's morgens vroeg al rond 09:00 uur(pffff...) vertrekken naar de eerste wijnboerderij voor een proeverij. In totaal zijn we bij vier wijnboerderijen geweest en kregen bij iedere boerderij 6 wijntjes te proeven.
In de eerste week dat Luuk in Kaapstad was had ik een week vrij gekregen op stage en konden we dus een week gaan rondtrekken. We hadden besloten om de Garden Route te gaan rijden. De eerste dag van onze trip bestond vooral veel kilometers maken om op de eerste dag tot Mosselbaai te geraken waarna het vervolgens iedere dag maar een uurtje rijden was tot de volgende bestemming. We kwamen deze maandag rond 16:00 aan bij het backpackers hotel en zijn vervolgens direct gaan rondlopen in het dorpje. Nadat we een groep van ongeveer 30 dolfijnen in de zee hebben zien zwemmen en van het mooie uitzicht hebben genoten bij de cliffs aan zee, kwamen we er al snel achter dat het geen hoogseizoen meer was. Samen met twee andere waren we de enige die aan het eten waren in een restaurant en besloten daarna ook terug te keren naar het hotel om wat biertjes te nuttigen aan de bar. Dinsdag stond er op mijn verjaardag een korte trip naar Knysna op het programma. Eenmaal aangekomen hebben we gegeten op waterfront in het stadje en besloten om 's middags naar een olifantenpark te gaan. In dit olifanten park hebben we de Dumbo's mogen voeren en hebben we een wandeling met ze gemaakt wat erg leuk was! 's avonds hebben we in het backpacker hotel waar we sliepen een aantal Duitsers en Engelse ontmoet waar we mee zijn gaan uiteten en wat hebben gedronken in het hotel. De volgende dag stond het hoogtepunt van onze reis op het programma. We zijn eerst in Knysna naar de Heads gereden voor een prachtig uitzicht en vervolgens zijn we doorgereden naar Tsitsikamma. Tsitsikamma is een erg mooi gebied langs de garden route waar de tot 2007 hoogste bungee jump ter wereld te vinden is. Nadat we eventjes naar de andere sprongen hebben gekeken(en er toch écht niemand te pletter viel) hebben we zelf ook de teugels aangetrokken en hebben we ons vrijwillig 216 meter in het diepe gegooid(sorry mam). Na deze geweldige ervaring kon onze dag niet meer stuk en zijn we met Timo en Eelcoo die we ontmoet hadden bij de bungee jump, naar een super mooie backpackers gereden. Donderdag zijn we overdag in Tsitsikamma gebleven en zijn we 's morgens gaan watertuben op een zwarte rivier door de bossen, waar we de bavianen om ons heen in de boom zagen hangen. Hierna zijn we gaan hiken naar een waterval in het nationaal park van het gebied, maar uiteindelijk aangekomen bij de waterval was het toch iets kleiner dat wat we hadden verwacht. We hebben nog even lekker gezwommen en zijn vervolgens teruggekeerd naar de auto om naar Plettenberg Bay te reiden. Af en toe doen ze in Zuid-Afrika aan stroom sparen, dit houdt dus in dat geheel Zuid-Afrika een paar uurtjes helemaal geen stroom heeft. Het was dus erg lastig om de weg te vinden in het donker, maar gelukkig deden ze niet erg moeilijk over met groot licht rijden in een dorp. Donderdagavond zijn we gaan stappen in Plettenberg Bay en de volgende morgen stond er na een stevig ontbijt de terugweg naar Kaapstad op het programma. Voor iedereen die van plan is Zuid-Afrika te bezoeken, de Garden Route is echt een aanrader! Bij aankomst thuis hadden mijn kolonie aan dames in huis me verrast door mijn balkon en kamer te versieren met slingers omdat ze me gemist haddenn(al zeiden ze zelf dat het voor mijn verjaardag was).
Na de Garden Route heb ik een aantal festivals bezocht zoals Love and Light waar ze van een wijnfarm hadden omgetoverd tot een festival terrein, en de We love summer party die gehouden werd op een Struisvogelboerderij.
Tijdens mijn aankomst in Kaapstad heb ik ook al een paar bergen beklommen. Mijn vrienden zullen het wel niet geloven, maar ik ben al een paar weekenden erg vroeg opgestaan om de Tafelberg, Elephants Eye en Lions Head te beklimmen. Vorig weekend stond de ultieme hike van 8 uur op het programma tijdens het Cederberg weekend wat georganiseerd werd door Magister(het bedrijf dat onze stageplaats en huizen etc. heeft geregeld). Op zaterdagmorgen vertrokken we rond 08:00 met ongeveer 25 andere in een oude touringcar naar het Cederberg gebied. Na een rit van 4 uur kwamen we aan in een super rustig en mooi gebied. We hebben deze middag een pad gevolgd tot dat we uitkwamen in een gebied waar je van 12 meter van een rots in het water kon springen, erg leuk! In de avond hebben we lekker gegeten en de dag afgesloten rond het kampvuur met een biertje. Doordat de lucht in het gebied erg schoon was zag je de gehele sterrenhemel. Daarom hadden de meeste besloten om het matras naar buiten te verplaatsen en hier te gaan slapen. Het was gelukkig niet te koud en ik heb maarliefst drie vallende sterren gespot. Zondagmorgen was de dag van de lange hike naar de arch. De meeste besloten om de hike maar voor de helft te doen en uiteindelijk was ik met Renske de enigste die het tot de arch hebben gered. Het was een super leuke Hike over de bergen en door grotten heen, en het uitzicht bij de arch was het meer dan waard! Het was een super leuk weekend waar ik veel nieuwe mensen heb leren kennen.
Buiten deze uitgebreid vertelde activiteiten ben ik de afgelopen weken nog naar een concert van Eminem geweest in het Greentpoint stadion, gaan braaien in een township(Mzolis in Gugulethu), met andere studenten een townshiptour gedaan door Langa, ik ben gaan Sandboarden wat ondanks het af en toe harde vallen erg goed ging, een broodje kroket gescoord bij de Old Biscuit Mill, naar een rugby wedstrijd van de Stormers geweest en het laatste Kirstenbosch concert met als artiest Jeremy Loops bijgewoond.

Volgens mij was dit ongeveer het belangrijkste van wat ik de eerste twee maanden allemaal heb gedaan en heb meegemaakt.